Når man arbejder med søgemaskineoptimering (SEO), er sidetitler og meta beskrivelser vigtige. Sammen med adressen (URL’en) for en side, er det disse tre ting, der som standard vises i Google’s, Bing’s og de andre søgemaskiners søgeresultater.

Pro tip: Hvis du leder efter nogle hurtige tips og tricks, så se længden på sidetitler eller se hvilke specialtegn du kan bruge.

Meta beskrivelsen og især sidetitlen kan være altafgørende for, om de sider man gerne vil have får gode placeringer, også når de placeringer man ønsker sig. Hvis de ikke er gode nok, gider folk ikke at klikke ind på din hjemmeside. Hvis meget få personer klikker på din hjemmeside, betyder det for Google at det er et dårligt søgeresultat, og at du ikke skal have en højere placering – eller måske endda skal rykkes nedad.

Derfor bliver du i denne artikel guidet til hvad en god sidetitel og meta beskrivelse er, hvordan du bør skrive dem og hvilke tricks der er, til at gøre dem knivskarpe.

Lad os starte med den vigtigste af de to: Sidetitlen.

Hvad er en sidetitel?

En sidetitler er et “tag”, som du kan tilføje til hver enkel side på din hjemmeside. I koden bag hjemmesiden, tilføjes det i <title> tagget.

Sidetitlen vises på Google når potentielle kunder søger efter din ydelser, som den øverste blå overskrift. Lige under sidetitlen vises adressen (URL’en) for siden med grøn, og til sidst vises meta beskrivelsen med grå. (Se billedet herunder).

Sidetitlen har stor betydning for din hjemmesides SEO. Hvis du ikke kender så meget til SEO endnu, så læs artiklen, hvad er seo?