Når man arbejder med søgemaskineoptimering (SEO), er sidetitler og meta beskrivelser vigtige. Sammen med adressen (URL’en) for en side, er det disse tre ting, der som standard vises i Google’s, Bing’s og de andre søgemaskiners søgeresultater.

Pro tip: Hvis du leder efter nogle hurtige tips og tricks, så se længden på sidetitler eller se hvilke specialtegn du kan bruge.

Meta beskrivelsen og især sidetitlen kan være altafgørende for, om de sider man gerne vil have får gode placeringer, også når de placeringer man ønsker sig. Hvis de ikke er gode nok, gider folk ikke at klikke ind på din hjemmeside. Hvis meget få personer klikker på din hjemmeside, betyder det for Google at det er et dårligt søgeresultat, og at du ikke skal have en højere placering – eller måske endda skal rykkes nedad.

Derfor bliver du i denne artikel guidet til hvad en god sidetitel og meta beskrivelse er, hvordan du bør skrive dem og hvilke tricks der er, til at gøre dem knivskarpe.

Lad os starte med den vigtigste af de to: Sidetitlen.

Hvad er en sidetitel?

En sidetitler er et “tag”, som du kan tilføje til hver enkel side på din hjemmeside. I koden bag hjemmesiden, tilføjes det i <title> tagget.

Sidetitlen vises på Google når potentielle kunder søger efter din ydelser, som den øverste blå overskrift. Lige under sidetitlen vises adressen (URL’en) for siden med grøn, og til sidst vises meta beskrivelsen med grå. (Se billedet herunder).

Sidetitlen har stor betydning for din hjemmesides SEO. Hvis du ikke kender så meget til SEO endnu, så læs artiklen, hvad er seo?

Google snippet med sidetitel

Her ses et billede af min hjemmeside Riis Media, som den vises i Googles søgeresultater.

Dette er et typisk eksempel på hvordan man kan skrive en god sidetitel. Hvorfor den er god, får du at vide herunder:

3 retningslinjer, der afgør om dine sidetitler er gode:

  1. De skal være relevante for brugerens behov, når der søges.
  2. De skal give lyst til at klikke på dem, så man får en høj CTR (se herunder)
  3. De skal fortælle, hvad man kan forvente af finde på den side man klikker sig ind på.

CTR (Click Through Rate) er den procentdel af brugere, der klikker på netop din hjemmeside ud af de 9 andre der også vises på Google. De øverste søgeresultater på Google har ofte en CTR på 10-30%, hvor de nederste på side 1 ofte ligger nede omkring 2-4%.

Hvordan skriver du gode sidetitler?

Når du skal skrive sidetitler, handler det om at sætte sig i brugerens sted og forstå brugeren hensigt – ligesom med resten af on-page SEO disciplinen. Hvis du gerne vil have bedre placeringer på søgeordet “meta titel”, så handler det om at du tænker over hvorfor der søges på “meta titel”, og derefter skriver en god sidetitel, der passer til denne søgehensigt.

Hver enkel side på din hjemmeside skal selvfølgelig have en unik sidetitel, ligesom indholdet på hvert enkel side skal være unikt.

For at gøre det nemt for dig, har jeg brudt arbejdet med sidetitler ned i 3 grundlæggende trin, du skal lære at mestre.

  1. Brug søgeordet i sidetitlen:
    Du bør bruge søgeordet først i sidetitlen. Udover at bruge det i starten, giver det ofte mening af bruge det en 2. gang eller bruge en variation af søgeordet derefter.
    Formatet ser ofte sådan ud: “SØGEORD | En anden variation af SØGEORDET | Virksomhedsnavn”
Sidetitel på Zen Media

Eksempel på en sidetitel for Zen Media, hvor “SEO” er søgeordet. “Søgemaskineoptimering” bruges som 2. variation af søgeordet.

  1. Skab blikfang i titlen:
    Når din sidetitel vises på Google, vises den oftest sammen med 9 andre sidetitler. Det er langt fra altid, at den person der søger efter noget, tager sig tid til at læse ret mange af sidetitlerne, før der klikkes på en. Derfor er det også din opgave at gøre din sidetitel fangende og letlæselig, så man får øje på den.

Dette er ikke altid særligt nemt, da det er begrænset hvad du kan tilføje i sidetitlerne.

Dog kan der bruges følgende tricks:

  • Brug tal.
  • Brug Store Bogstaver.
  • Brug fangende forkortelser, fx DK’s i stedet for Danmarks.
  • Brug evt. specialtegn, men brug dem med måde.

Specialtegn der kan bruges i sidetitler:

| ⋆ » « – — ⇒ • · → ←  (du kan kopiere herfra og bruge dem når du skriver sidetitler på din side)
Derudover kan du selvfølgelig også bruge “almindelige specialtegn”, som du kan lave på dit tastetur:

! ” # ¤ % & / ( ) = ? { [ ] } ~ * < > – |

  1. Forklar præcist hvad man kan forvente af finde på siden
    Hvis ikke du er “ærlig” omkring hvad din hjemmeside indeholder, vil rigtig mange at dem der klikker ind på din hjemmeside blive skuffede og gå tilbage til Google for at finde en anden hjemmeside, der kan hjælpe dem.

Når nogen forlader din hjemmeside med det samme efter de har klikket på den, sender det et dårligt signal til Google, om at din hjemmeside alligevel ikke var så god som den så ud.

Derfor skal du altid være så præcis som muligt, samtidig med at du tænker over at placere søgeord og blikfang strategisk i din sidetitel.

Længden på sidetitler

Hvis vi tager udgangspunkt i Googles søgeresultater, er der et maksimum for hvor meget tekst du kan skrive i dine sidetitler.

  • På mobile enheder: 487 px
  • På computere: 568 px

Det kan give mening at holde sidetitlerne under 487 px, så det hele vises på mobile enheder. Dog kan man også vælge at bruge de 568 px. I så fald skal man sørge for ikke at placere et afgørende budskab til sidest i sidetitlen, da det vil blive skåret af på mobile enheder. Hvilken længde man satser på er ikke altafgørende, så hovedfokus bør være på at få skrevet gode, fangende sidetitler der skiller sig ud fra konkurrenterne.

Hvis du formår at indtænke og optimere ovenstående tips i dine sidetitler, er du sandsynligvis allerede et skridt foran konkurrenterne. Husk også at se de 10 gode eksempler længere nede!

Hvad er en meta beskrivelse?

Din meta beskrivelse er sammen med din sidetitel din salgstekst på Google. Næsten alle kigger på sidetitlen først, og kigger ofte kun på meta beskrivelsen hvis de skal bekræfte beslutningen om at besøge en bestemt side.

Derfor skal du i meta beskrivelsen “sælge din hjemmeside”, så dem der søger har gode grunde til at vælge den, frem for dine konkurrenters. At sælge sin hjemmeside handler ikke om at rose sig selv til skyerne, men tydeliggøre hvordan man kan hjælpe med at løse brugerens problemer, som de søger løsninger på.

Hvordan skriver du gode meta beskrivelser?

Når du skal skrive meta beskrivelser, skal du uddybe og supplere din sidetitel med information der er relevant for brugeren. Det kan fx være unikke fordele ved dit produkt, fordele hos din virksomhed mv.

For at få en forståelse for hvordan du skriver en god meta beskrivelse, anbefaler jeg at du kigge i eksemplerne i bunden af siden.

De samme 3 ting som ved sidetitler er også gældende her:

  1. Brug søgeordet i meta beskrivelsen en til flere gange.
  2. Vær kort og præcis i dit budskab, og fortæl hvad man kan forvente af din hjemmeside hvis man klikker.
  3. Skab blikfang med ➤ specialtegn, 1234, Store Bogstaver mv.

Specialtegn der kan bruges i meta beskrivelser:

← → ✓ ♥ ➤ ☻ ☆ ✚

Derudover kan du bruge alle de tegn som du kan i sidetitler, og naturligvis også alle de “almindelige specialtegn” som du kan lave på dit tastetur. Endnu en gang, så brug dem med måde – selvom det kan være fristende.

Længden på en meta beskrivelse

Kigger vi igen på Googles søgeresultater, er max længden på meta beskrivelser i skrivende stund følgende:

  • På mobile enheder: 757 px
  • På computere: 940 px

Du bør derfor holde dine meta beskrivelser under 940 px, og undgå at skrive vigtig information efter de første 757 px, som vises på mobile enheder.

Ekstra tricks, når du skriver sidetitler og meta beskrivelser

  • Lav en søgning på det søgeord du gerne vil have bedre placeringer på. Se på hvad alle konkurrenterne gør, og gør det bedre og anderledes! Hvordan kan du skille dig ud, så man lægger mest mærke til din hjemmeside?
  • Brug Schema.org markup til at få vist stjerner i søgeresultaterne, da dette giver opmærksomhed.

    Riis Media Google snippet - Schema markup

    Riis Media’s “Google snippet”. Her kan du se schema markuppen, der gør at der vises stjerner.

  • Brug Google Adwords annoncerne øverst på din hjemmeside til at forstå brugerens hensigt. Google Adwords handler nemlig om at få flest mulige relevante kunder til at klikke på sine annoncer, og derfor er de ofte meget gennemtestede. Dvs. at de budskaber der bruges i disse annoncer, ofte er meget relevante for målgruppen. Denne viden kan du bruge til at lave din side ekstra relevant.
  • Sørg for at dine sidetitler er unikke for hver enkel side! Brug Google Search Console til at tjekke om der er nogen identiske, hvis du har en stor hjemmeside. Du kan også bruge værktøjer som Screaming Frog – SEO spider.
  • Brug Google Search Console til at se hvad der søges efter. Derinde kan du slå op hvor meget trafik du får fra Google på en bestemt side, og derefter sortere efter de forespørgsler denne specifikke side vises på. Dette kan give dig værdifuld viden om hvad søgehensigten på søgeordet er, og hvilke søgefraser du kan komme til at ranke på.

Hvordan skriver man dem i WordPress eller shopify?

Nogle af de meget populære systemer at bygge hjemmesider og webshops i, er WordPress og Shopify.

Sidetitler i WordPress

Den bedste og mest almindelig måde at skrive dem i WordPress, er vha. Yoast SEO pluginnet.

Yoast SEO plugin til WordPress

Sådan ser Yoast SEO pluginnet ud, når man skriver sidetitler og meta beskrivelser i WordPress.

Sidetitler i Shopify

I shopify er den funktionalitet, som Yoast SEO tilbyder i WordPress, allerede indbygget.

Shopify SEO titler indstillinger

Sådan ser det ud i Shopify, når man skriver sidetitler og meta beskrivelser.

Hvis du gerne vil læse mere omkring søgemaskineoptimering i Shopify, så har Obsidian skrevet en stor artikel om SEO. Hvis du endnu ikke har læst SEO guiden her på Riismedia.dk, så læs om søgemaskineoptimering i 2017 her.

Længder på sidetitler og meta beskrivelser (opsummeret)

Sidetitlers max-længde på mobile enheder er 487 pixels og på computere 568 pixels.

Meta beskrivelsers max-længde på mobile enheder er 757 pixels og på computere 940 pixels.

Brug af specialtegn (opsummeret)

Du kan kopiere nogle af nedenstående tegn her fra riismedia.dk, og bruge dem direkte i dit arbejde.

Både i meta beskrivelser og sidetitler:

! ” # ¤ % & / ( ) = ? { [ ] } ~ * < > – | ⋆ » « – — ⇒ • · → ←

Kun i meta beskrivelser:

✓ ♥ ➤ ☻ ☆ ✚

Hvis du har haft glæde af dette blogindlæg, håber jeg du vil fortælle dine venner og kollegaer om indlægget (så de også kan bruge kniv-skarpe til at skrive sidetitler og meta beskrivelser).

Skriv de bedste sidetitler & meta beskrivelser (guide)
5 (100%) 2 votes