SEO GUIDE 2019

I denne guide får du et 360 graders indblik i hvad SEO er og handler om, og hvordan du selv udfører arbejdet. Hvis du skal til at købe SEO til din virksomhed, er det også en god idé at læse med, så du har de bedst mulige forudsætninger for at vælge en god SEO-leverandør.

SEO guide

HVAD ER SEO?

S.E.O. er en forkortelse af Search Engine Optimization, der handler om at optimere sine placeringer i søgeresultaterne og derved øge sin eksponering.

Oversat til dansk, betyder Search Engine Optimization søgemaskineoptimering, som i det fleste sammenhænge også bare kaldes SEO.

En vigtig del af SEO, er optimering af din hjemmesides opbygning og indhold (on-page SEO). En anden vigtig del af SEO, er linkbuilding, som handler om at få andre hjemmesider til at linke til din hjemmeside. Af andre underemner kan der bl.a. nævnes social SEO, teknisk SEO, hastighedsoptimering med flere.

SEO virker for alle former for virksomheder, ligegyldigt om du har en webshop, et håndværkerfirma eller sælger konsulenttimer.

Hvorfor lave SEO?

I dag begynder 8 ud af 10 brugere deres købsproces på nettet.
Hvis du har det rigtige produkt og de rigtige informationer, vil dine potentielle kunder også gennemføre handlen eller tage kontakt til dig via din hjemmeside.

Undersøgelser viser igen og igen, at det er vigtigt at være på første side i Google, hvis man gerne vil have trafik til sin hjemmeside.

I nedenstående figur fra advancedwebranking.com kan du se hvor mange der klikker på de 10 øverste resultater i Googles SERP (SERP er en forkortelse af Search Engine Result Page, som er den side med søgeresultater Google viser dig når du har foretaget en søgeforespørgsel).

Det er tydeligt at de første 5-6 positioner får flest klik, hvilket også forklarer hvorfor det er så vigtigt at være placeret i toppen af Google SERP.

CTR i Google 2019

SEO-Pyramide

Når man skal arbejde med SEO, er det godt at have en rettesnor at gå efter. Derfor vil jeg først vise dig SEO-Pyramiden, som du kan holde din nuværende SEO-indsats op mod.

SEO Pyramide til søgemaskineoptimering

SEO-Pyramiden viser først og fremmest hvad der er fundamentalt for at din søgemaskineoptimering kan virke. De grundlæggende parametre ses i bunden af pyramiden, hvor flest tekniske opgaver figurerer.

Indeksering så man bliver vist i søgeresultaterne – mobilvenlighed (responsive design) – SEO-venlig kode samt god hastighed er nogle af de fundamentale elementer, der skal være på plads, før du overhovedet går videre med dine andre områder af SEO.

Er fundamentet af SEO-Pyramiden ikke på plads, vil din SEO-indsats efterfølgende blot være op ad bakke.

Statisk og løbende SEO

Det kan sikkert glæde dig at størstedelen af de fundamentale opgaver for SEO oftest er statiske. Du skal altså ikke hele tiden tilbage og fx hastighedsoptimere på din side, men kan koncentrere dig om at lave løbende SEO, når fundamentet er på.

Herunder kan du se eksempler på statisk- og løbende SEO-arbejde.

Statisk SEO

SEO-fundamentet skal naturligvis på plads, herunder:

  • Situationsanalyse
    Du bl.a. ser på hvor din side er i Googles søgeresultater ift. konkurrenter på dine vigtigste søgeord og identificerer hvor din hjemmeside har mulighed for at få gode placeringer (God idé at benytte sig af SWOT).
  • Indledende søgeordsanalyse (og forståelse for søgehensigt)
  • KPI
    Med situationsanalysen er det nemt at sætte sig nogle mål for hvilke søgeord din hjemmeside gerne skulle opnå bedre placeringer på.
  • SEO-Strategi
    De enkelte siders indhold inddeles i søgehensigt, så emnet/indholdet på hver enkelt side svarer bedst muligt på det brugeren søger efter.
  • Teknisk fundament
    Indeksering – Sikkerhed – hastighed mv.

Løbende SEO

Når din hjemmeside har styr på det grundlæggende SEO er det løbende arbejde med SEO langt lettere. 

  • Opdateringer
    Det er vigtigt for både sikkerhed og SEO, at du sørger for at hjemmeside og server altid er opdaterede.
  • On-Page SEO
    Du kan læse mere om arbejdet med On-Page SEO længere nede på denne side.
  • Off-Page SEO
    Som du kan se i toppen af SEO-Pyramiden, er Off-Page SEO
  • Optimering af indhold og tilføje nyt indhold
  • Søgeordsanalyse
    Søgeordsanalysen er både statisk og løbende. Din hjemmeside ligger måske allerede på nogle fortrukne søgeord, men jo flere relevante søgeord du ligger højt på i Google, des mere trafik får din hjemmeside. Derfor skal du ind i mellem fortage søgeordsanalyser til din On-Page.

Teknisk SEO

Det er fundamentalt for dit arbejde med SEO, at det tekniske virker som det skal. Teknisk SEO handler om at optimere alt “teknikken” på et website.

Jeg har lavet en liste herunder, med ting du skal have styr og kan drage fordel af ved en teknisk optimering.

Teknisk seo

Mobilvenlighed

Hvis din hjemmeside ikke er mobilvenlig (lavet i et responsivt design), vil den blive nedprioriteret når der søges fra en mobil.

Hastighed

Din hjemmeside skal loade hurtigt, ellers ned-prioriterer Google den. Læs mere om at få en hurtig WordPress hjemmeside ved brug af hastighedsoptimering.

Duplicate content

Man må ikke kunne finde præcis samme indhold, på flere forskellige URL’er (adresser). Fx må en artikel ikke vises på både www.riismedia.dk/seo/hvad-er-seo og riismedia.dk/hvad-er-seo.

For at undgå duplikeret indhold, skal man gøre brug af redirects, rel=cannonical tagget, meta robots tagget mm. Arbejder man i WordPress, kan Yoast SEO pluginnet gøre meget af arbejdet for dig eller du kan benytte dette redirection plugin.

Brugervenlighed – Ha’ altid brugeren i fokus!

Der er ingen vej udenom. Dine brugere skal kunne lide at benytte din hjemmeside, før den bliver placeret højt i søgeresultaterne. Så sørg endeligt for at din hjemmeside ser godt ud og ikke lader dine besøgende vente på at se indholdet.

Størrelsen på forskellige elementer

Det er vigtigt at billeder, tekst samt eventuelle reklamer og overskrifter har en tilpas størrelse på siden og at disse fylder en naturlig andel.

Man kan fx blive straffet i Google søgeresultater, ved at vise for mange annoncer på for lidt plads.

Fremhævelse af søgeord

Du kan komme til at rangere bedre, ved at inkludere dine søgeord i overskrifter, markere dem med fed, kursiv eller bruge dem i tydelige områder på siden.

Brug af overskrifter

Du har i WordPress mulighed for at vælge mellem 6 overskrifter i forskellige størrelser.

Overskrift 1 (H1) skal man kun bruge én gang på hver side. De næste overskrifter på siden skal helst være overskrift 2 til 6 alt efter hvor vigtigt det er for sidens emne.

Schema.org

Ved at implementere Schema.org mikrodata, hjælper du søgemaskinerne med at forstå din hjemmeside.

Du kan også få en række fordele, som fx at få vist anmeldelser i søgeresultaterne. Disse anmeldelser vises som gule stjerner, og giver øget synlighed.

SSL certifikat (HTTPS)

Brugen af en sikker forbindelse mellem brugeren og din server, har været en mindre rangeringsfaktor for Google siden 2014. Hvis din side ikke har et SSL-certifikat, vil informationer, der sendes mellem din browser og serveren med din hjemmeside, i princippet kunne opsnappes.

Det kan ikke altid betale sig at skifte til HTTPS, men hvis du laver en ny hjemmeside, så brug en krypteret forbindelse til serveren fra begyndelsen!

On-Page SEO

Den helt grundlæggende idé ved on-page SEO (også kendt som intern SEO), er at du skal snakke det samme sprog, som dine kunder. Det vil sige at du skal vide, hvad dine kunder kan finde på at søge på.

On Page SEO

Søger dine kunder oftest på fx “B2B Kurerservice”, så hjælper det ikke noget at du konsekvent bruger vendingen “Hurtigste kurer i Danmark” i stedet for bare at skrive “B2B Kurerservice”.

Hvis du skulle optimere en side, til at blive fundet på ovennævnte vending, så handler det om at du gennem hele siden, bruger denne vending, samt relaterede vendinger. MEN, du må aldrig bruge vendingen så meget, at det ikke giver mening for brugeren – så bliver du derimod straffet af Google, og får dårligere placeringer.

Når du skal ændre på din hjemmeside, skal du have adgang til et CMS (Content Management System) såsom WordPress. Et CMS er kort sagt, bare et system hvorfra du kan styre dit indhold på hjemmesiden uden at skulle rette direkte i kode.

Hvis du er i tvivl om hvordan du får adgang til CMS’et, så snak med personen der har lavet din hjemmeside, eller kontakt evt. mig.

Søgeordsanalyse – Sådan finder du ud af, hvad dine kunder søger på

Man skal ikke udelukkende gætte sig til, hvad ens kunder søger på. En SEO optimering starter ofte med en søgeordanalyse, hvor man kigger på statistik for, hvad ens kunder søger på.

Jeg vil ikke gå i dybden med det her, men du kan for eksempel gratis benytte Ubersuggest til at finde gode søgeord til din hjemmeside. Hvis du er klar på at betale for at godt værktøj til din SEO, kan jeg anbfale Ahrefs til både søgeord og linkbuilding mv.

Din URL skal passe til dit søgeord

I udgangspunktet, skal hver side målrettes efter ét enkelt søgeord. Det kan næsten altid lade sig gøre, at tilpasse den enkelte sides URL til det udvalgte søgeord – hvilket hjælper en del på placeringen.

Husk dog at selvom du målretter mod et bestemt søgeord, så skal du stadig have så mange forskellige relevante søgeord som muligt for sidens emne med i teksten, da dette hjælper søgemaskinerne til at forstå hvad siden omhandler.

Nu hvor denne side handler om SEO, har jeg passende valg at URL’en skulle være www.riismedia.dk/seo. Ligeledes , ved mine andre sider, har jeg også fokuseret på specifikke søgeord. Jeg prøver altså ikke på at få min forside til at være synlig på alle mine søgeord – da dette ikke kan lade sig gøre.

Sidetitel

Din sidetitel er meget vigtig. Det er denne tekst, der bliver vist øverst, med stor blå skrift på Google. (se billedet). Lige under bliver URL’en vist, og derunder din meta description.

sidetitel SEO

Screenshot af søgeresultaterne, for Riis Medias SEO side.

Øverst står sidetitlen, derunder URL’en, derefter Schemabedømmelsen og til sidst min salgstekst – meta description (beskrivelsen).

Man kan selvfølgelig have forskellige sidetitler, meta descriptions og URL’er til hver enkel side – og det er vigtigt at du har en unik sidetitel på alle dine sider! Sørg for, at din sidetitel indeholder det søgeord, som den pågældende side skal findes på.

Den bedste og nemmeste måde at starte med at lave SEO på sin hjemmeside er, at få søgeordet sat ind i ens sidetitel. Men som altid med SEO, så skal tekster stadig skrives til mennesker! Hvis ikke folk gider at klikke på din side på Google – ja så er du lige vidt.

Meta Description – din salgstekst

Du bør altid skrive en unik og interessant meta description (beskrivelsen under sidetitlen) til hver enkelt side. Skriver du ikke en meta description, vil Google selv finde et stykke af brødteksten på den pågældende side til at stå i stedet for.

Ved at placere dit søgeord i denne tekst, rangerer du ikke højere i resultaterne. Men du skal stadig gøre det – det der søges på, markeres nemlig med fed skrift. Og man er meget mere tilbøjelig til at vælge de søgeresultater, hvor ens søgning er markeret med fed.

Læs også min guide til hvordan du skriver gode sidetitler og metabeskrivelser.

Høj CTR giver bedre placeringer

Hvis du kan få en høj CTR (Click Through Rate), så får du også bedre placeringer i Googles søgeresultater.

CTR er blot hvor stor en procentdel der klikker på netop din hjemmeside, frem for de 9 øvrige resultater der vises. Så hvis du kan lokke folk til at vælge din hjemmeside frem for andres, så skal du gøre det.

Pogo sticking

Du skal dog være opmærksom på at du ikke må lyve om hvad man finder på din hjemmeside, fordi folk så vil gå tilbage og ind på en anden hjemmeside. Dette er et signal til Google om at din hjemmeside ikke er særlig relevant, og derfor får du dårligere placeringer. Dette fænomen kaldes Pogo Sticking.

Du skal altså se din sidetitel, meta description og URL, som din annonce på Google. Du skal fortælle hvad den pågældende side handler om, så det er interessant for målgruppen, og desuden tilføje dine søgeord i sætningerne på en naturlig måde.

Brødteksten på din hjemmeside

Når man snakker On-page SEO, er det i dag stadigvæk indholdet, herunder overskrifter og selve brødteksten, der har mest fokus.

Et par gode råd til at optimere brødteksten

  • Skriv mindst 300 ord på alle sider – ellers vurderes indholdet ofte som ‘tyndt’.
  • Brug dit søgeord helt i starten af siden, så læseren med det samme ved hvad det handler om
  • Tilpas indholdet med din sidetitel, URL og meta description – så finder dine potentielle kunder også det forventede indhold, så du undgår Pogo Sticking.
  • Brug underoverskrifter til at dele indholdet op i mindre bidder.
  • Brug ikke kun søgeordet. Brug mange relaterede ord, der underbygger hvad siden handler om.

Billeder på din hjemmeside – Billede SEO

Billeder er også vigtige – både for brugeren og søgemaskiner. De hjælper med at underbygge det du skriver i teksten, og de får din side til at se mere indbydende og overkommelig ud.

Når du placerer billeder på en side, så sørg for at de er relevante for siden indhold, er i god kvalitet og at billedet ser indbydende ud.

Selvom billedet skal være i god kvalitet, må det ikke fylde ret meget!

Hvis du tager et billede direkte fra en kamera, fylder det ofte 3-5 mb, hvilket tager meget lang tid at loade. Dette vil få din side til at være langsom, og derfor modarbejder du din egen SEO.

Billeder skal derfor beskæres og komprimeres, så mindre billeder fyldet under 100 kb og større billeder under 300 kb. Et billede skal aldrig være bredere, end den maksimale bredde som den vises i.

Der er 3 tekster, som der hjælper Google med at forstå hvad billedet handler om. Disse kan du udnytte til din egen SEO

  • Alt-tekst – En kort tekst, der bliver vist som et alternativ til billedet, hvis billedet ikke kan blive vist.
  • Filnavnet – Det er ikke ligegyldigt hvad billedet hedder! Det skal ikke hedde IMG-254. Kald det derimod noget der indeholder dit søgeord og noget der beskriver billedet.
  • Billedeteksten – En god idé er at tilføje en billedetekst under billeder, når det passer ind i layoutet.

Vigtigt om Alt-tekst

Denne tekst er særlig vigtig for at Google kan identificere hvad billedet forestiller og hvilken relevans det har i forhold til brødteksten på siden.

Sørg derfor for at alle dine relevante billeder har en alt-tekst og at mindst et af dine billeder indeholder søgeordet på den enkelte side.

Video på siden

Video har i de seneste år fået en langt større rolle i søgeresultaterne, og dette er bestemt ikke uden grund.

Ligesom med billeder, er videoer gode til hurtigt at formidle en masse information, som på tekst oftest ville være en længere smøre. Videoen skal, ligesom alt andet indhold, have relevans for at få effekt, og kan have stor betydning for en sides placering.

Her er nogle af fordelene

  • Mere tid på siden: Nu længere tid der bruges på din side des bedre rangering da Google opfatter tid på siden, som et signal om relevant indhold.
  • CTR: Når man søger efter informativt indhold i Google, vil relevante videoer ofte blive vist i søgeresultatet (Se billede nedenfor), og derved vil flere klikke sig til din side via disse.
  • Links: Hvis du har en god video, der giver dine besøgene værdi, er der større chance for at du kan få naturlige links til din side. Læs mere om links til din side under Off-Page SEO i næste afsnit.

Informativ video

Hvis dine services eller produkter kan svare på spørgsmål dine potentielle kunder søger efter, er der chance for at blive vist i søgeresultaterne, som vist på billedet nedenfor, som vises ved spørgsmålet: hvordan virker en hydraulikpumpe?

video i søgeresultaterne

Videoer i søgeresultaterne

Husk at dit thumbnail-billede samt titel skal være interessant for din potentielle kunde – På billedet ovenfor vil de fleste vælge ”kort gennemgang af hydraulisk styring” da dette svarer bedst på deres forespørgsel om hvordan en hydraulikpumpe virker.

Guide brugeren med interne links

En sidste ting jeg vil komme ind på, er interne links (den interne linkstruktur) på din hjemmeside.

Interne links, er links som fører brugeren fra en side til en anden side på samme hjemmeside. De er ligesom meget andet, vigtige både for brugere og søgemaskiner.

På tværs af sider bør du guide din besøgende til andre relevante sider og artikler. Dette hjælper søgemaskinerne med at forstå, hvilket indhold der er relateret og hvad det forskellige indhold omhandler.

En yderligere fordel er at du hjælper de besøgende videre på din egen hjemmeside i stedet for at lade dem forlade siden for yderligere info, hvilket igen giver mere tid på din hjemmeside = godt for rangering.

Ankertekst

Sørg for at brug beskrivende tekster i dine link, i stedet for ‘klik her’.

Du kan se et eksempel på det i sidste afsnit, hvor jeg fortæller at jeg ikke kun kan hjælpe med SEO, men også med at lave en ny hjemmeside, der er responsiv og seo-venlig.

Jeg har skrevet en dybdegående artikel om intern linkstruktur, som du med fordel kan læse.

Off-Page SEO

linkbuilding

Linkbuilding

Linkbuilding handler kort og godt om at få andre hjemmesider til at linke til dig og således løfte din hjemmesides placeringer. Det er dog bestemt ikke ligegyldigt hvordan man linkbuilder.

Der er mange metoder og ting, man ikke må gøre brug af hvis man vil undgå at blive straffet af Google. Lad endeligt være med at lave for mange links ad gangen, hvis ikke du har helt styr på hvad du laver. Nu er du advaret!

Linkbuilding handler om variation

Mere end noget andet, så handler linkbuilding om at variere. Du skal skaffe links fra forskellige steder, på forskellige måder, og du må ikke kun have profillinks eller en anden slags links – så får du en linkstraf af Google, som får dig til at rangere meget dårligere.

Du skal sørge for at variere følgende parametre:

  • Domænet du får links fra
  • Hosten på den server du får link fra
  • Person der ejer hjemmesiden
  • Ankertekster
  • Follow/nofollow
  • Type af link (profillink, fra gæsteindlæg, fra nyhedsartikel osv.) mm.

Det er vigtigt at man, ved en umiddelbar linkanalyse, ikke fatter mistanke om at du har “linkbuildet” – fordi så fatter Google også mistanke!

Du skal have en naturlig link-tilvækst

Hvis du linkbuilder (bygger links til dit domæne), så skal du gøre det over en lang periode. Der må ikke bare dukke 7 links op i løbet af en dag, eller 20 på en uge, medmindre du i forvejen har hundredvis af links.

Du kan fx starte med at sørge for at du får 1 eller 2 links i ugen. Efter et nogle måneder, kan du skrue stille og roligt op så kurven over domæner, der linker til din side, stiger en smule eksponentielt.

Opdel links i aquired links og earned links.

Aquired links, er når man selv går ud på en hjemmeside og skaffer et link. Dette gør man ofte i linkkataloger, med profillinks og i forumtråde.

Selvom det er let at lave en masse links, så pas på! Som jeg lige har nævnt, så er det vigtigt at variere links, så man har mange forskellige typer links. Derfor må du aldrig bare gå ud og oprette 20 profillinks, uden også at have en masse andre gode links pegende på dit domæne.

Google er ikke så vilde med ovenstående type links, og derfor giver de ikke så meget værdi, som nedenstående earned links.

Earned links

Earned links, er links, som man har gjort sig fortjent til. Det betyder, at man får linket fordi man har skrevet en god artikel eller lavet en god video, der giver andre lyst til at linke til ens indhold.

Earned links kommer næsten altid fra blogs, hjemmesider og nyhedsartikler.

Google ELSKER earned links! Derfor er det blevet meget populært at lave content marketing, hvor man skaber noget rigtig godt og pænt indhold, og markedsfører indholdet. Dette kunne eksempelvis være en infografik, en video eller en god artikel.

Hvordan skaffer jeg links?

Der er mange måder og steder hvor du kan skaffe links. Hvis du vil i gang med en større omgang linkbuilding, vil jeg anbefale dig John Coopers “Link building strategies”, hvor han giver dig mange forskellige taktikker til at skaffe links. Den er på engelsk og du kan læse den her.

Nemme og gode steder at få links fra

  • Sociale medier. Opret din virksomhed på de forskellige sociale medier, og tilføj et link tilbage til din hjemmeside.
  • Linkkataloger. Der er findes omkring 15 danske linkkataloger, man kan tilføje sin hjemmeside til (man behøver ikke alle!)
  • Profillinks fra forums. Du skal være aktiv i de forums, der handler om det samme som dit website. Her kan du til tider hjælpe andre ved at henvise dem til dine artikler, sider og ydelser, og du kan også ofte tilføje et link i din profil.
  • Venner og familie. Kender du andre der har en hjemmeside? Hvis det er indenfor samme emne, så spørg om de vil linke til dig.
  • Samarbejdspartnere, leverandører og kunder. Ofte har man nogle samarbejdspartnere og leverandører, som gerne vil linke til en hvis man spørger pænt. I nogle tilfælde har kunderne endda en hjemmeside, hvor det giver mening af få et link fra.

Alle links er ikke født lige

Nogle links kan direkte skade din hjemmeside, hvorimod andre links fra fx nyhedsmedier eller andre autoritære og troværdige hjemmesider gavner mere end 100 middelmådige links.

Derfor er det vigtigt at fokusere på de gode og relevante links, og ikke på mængden af links.

Husk at holde øje med dine links

Da det er muligt at skade en hjemmesides placeringer ved at bygge dårlige links, er det vigtigt at have overblik og overvåge sine links. Man kalder det negativ SEO eller black hat SEO, når konkurrenter eller andre prøver at skade en hjemmesides placeringer vha. links.

For at holde styr på sin linkbuilding, bruger man et værktøj til at analysere sine links.

Nogle af de bedste værktøjer til at analyse danske links, er Ahrefs.com, Majestic.com og LinkResearchTools.com.

Andre (ikke direkte) links som også tæller

I dag er det ikke kun de direkte links, som tæller med i Googles algoritme. Hvis du bliver omtalt på en måde, hvor ved at det handler om dig, så tæller det også. Følgende punkter herunder vil ligesom links give troværdighed og autoritet.

  • Omtale af dit brand på andres hjemmesider. Fx Riis Media
  • Tekst formateret som et link, uden af linke. Fx www.riismedia.dk
  • Dine anmeldelser rundt omkring på nettet. Fx Yelp, Trustpilot mm.

Lokal SEO

lokal søgemaskineoptimering

Lokal SEO handler om at være synlig i det lokale søgeresultater. Dvs, at man skal være synlig når en kunde eksempelvis søge på SEO i Herning eller Thisted.

Hvis der bruges et bynavn eller man søger efter forretninger (frisører, autoværksteder osv.) – så viser Google de lokale søgeresultater, baseret på hvor man  befinder sig.

Derfor er en lokal SEO optimering mest relevant for virksomheder, der driver en lokal forretning. Hvis man fx har en webshop, så vil man ikke skulle arbejde med lokal søgemaskineoptimering. Her vil man i stedet fokusere sin indsats på on-page SEO og linkbuilding til webshoppen.

Hvis man vækster meget, er der ingen grund til at begrænse sig til Danmark. Modsætningen til lokal SEO, er international SEO, hvor man går efter gode placeringer i søgemaskinerne i flere lande.

Få gode resultater med en lokal SEO optimering

Man skal arbejde med lokal SEO optimering, på anden vis end med almindelig SEO. Når man taler om de lokale resultater, vil almindelig linkbuilding ofte have en ringe effekt, hvis man ser bort fra relevante lokale links.

I stedet for er der andre ting, der har langt større indflydelse dine placeringer i Google. Social SEO påvirker for eksempel de lokale resultater meget. Derfor bør du sørge for at være aktiv, og skaffe følgere samt engagement på de sociale medier.

4 råd til lokal søgemaskineoptimering

  1. Opret din virksomhed på Google My Business. Udfyld alle dine oplysninger, og sørg især for at fortælle Google hvor din adresse er – så du kan være ekstra synlig når folk i nærområdet søger.
  2. Sponsorer en lokal forening. Hvis du sponsorerer en lokal forening, sker der mange gode ting. Du hjælper dit lokalsamfundet, du bliver mere kendt og respekteret af de lokale og potentielle kunder, og du kan få markedsføring for dine penge – for eksempel i form af et link fra deres hjemmeside. Dette link er fra en lokal forening, og vil derfor gøre dig mere synlig i de lokale søgeresultater.
  3. Tag de sociale medier seriøst. Hvis du kan skaffe en gruppe af lokale følgere på Facebook, vil dette også trække meget op ift. dine placeringer på Google. Udover boostet i rankings, så vil du også opnå flere salg direkte fra de sociale medier. Brug som minimum Facebook og LinkedIn i din virksomhed, og overvej om yderligere sociale medier giver mening for din virksomhed. Sørg for at bruge den korrekte adresse over alt.
  4. Skaf omtale på nettet. Dette kan gøres på mange måder! Skaf (gode) anmeldelser fra tilfredse kunder, registrer din virksomhed på Krak, lokale hjemmesider og prøv at fordre samarbejde med andre lokale virksomheder. Konkurrencer og events er også meget fordelagtigt at arrangere!

Hvis du har brug for hjælp til lokal SEO, så er du naturligvis velkommen til at kontakte mig – så kan jeg hjælpe dig med at erobre dit lokale marked.

Social SEO

Social SEO er en vigtig del af off-page, som handler om at have et godt omdømme mange steder på internettet, der giver troværdighed overfor Google.

Off-page SEO er lige så vigtigt som at have styr on-page optimeringen på sin egen hjemmeside – men ingen af delene kan stå alene.

Hvor er dine potentielle kunder?

Sociale medier får en større og større indvirkning på søgeresultaterne. Derfor bør du også være tilstede på de sociale medier hvor dit publikum befinder sig, og bruge tid på at opbygge følgere.

Alle de store søgemaskinerne som Yahoo, Bing, Yandex og Google bruger sociale signaler som ranking factors. Derudover kan din aktivitet på sociale medier give din virksomhed meget branding, omtale og trafik, hvilket indirekte påvirker dine placeringer og giver dig flere penge på bundlinjen.

Som minimum, vil jeg altid gøre brug af Linkedin og Facebook.

Twitter, Pinterest og instagram vil jeg også gøre brug af, hvis dele af min målgruppe befinder sig der.

Skab engagement på de sociale medier

Hvis du kan skabe engagement på det sociale medier, vil dine opslag og andre aktiviteter blive vist til flere mennesker. Engagement består af anerkendelser (likes, +1, mv.), kommentarer, mentions og delinger. Ved at have et aktivt publikum, vil du få flere følgere, og folk ved være mere tilbøjelige til at dele og linke til dit indhold.

Hvordan kan jeg hjælpe dig med SEO?

I afsnittet herover, har jeg fortalt om hvordan du selv kan lave SEO. Om du selv skal lave det eller lade andre stå for det, lader jeg selvfølgelig være op til dig. Men laves, det skal det!

Udover at jeg gerne vil tilbyde hjælp til SEO, så deler jeg gladeligt ud af min viden på min blog, så læs også med på den, for løbende at blive klogere på SEO og marketing.

Nu vil jeg fortælle dig hvorfor det kan være en rigtig god idé at bruge mig eller en anden SEO-ekspert til at hjælpe dig med SEO-arbejde.

SEO er i dag efterhånden en videnskab. Der er mange flere komplicerede elementer, som jeg har valgt ikke at medtage i teksten her – da man ikke kan lave alt SEO-arbejdet selv, uden at skulle bruge alle ens vågne timer på det.

Google laver mindre opdateringer til deres algoritme hver eneste dag, så det handler om at holde sig opdateret og vide hvilken drejning søgemaskineoptimering tager i fremtiden.

Du skal have en SEO-strategi

Når man arbejder med løfte sine organiske placeringer med SEO, er det vigtigt at man har en strategi. Man skal vide hvordan man på længere sigt, har tænkt sig at få topplaceringerne over sine konkurrenter.

Laver man løbende kampagner, der skal tiltrække links? Skriver man blogindlæg på sin hjemmeside, og hvordan bruger man egentlig de sociale medier korrekt?

Det bedste du kan gøre for din virksomhed, er uden tvivl at sørge for at kunderne er tilfredse. Anmeldelser, troværdighed og dit omdømme på nettet er blevet en særlig vigtig del af SEO.

SEO tager tid, og er en langsigtet strategi

Man kan ikke opnå resultater med SEO på få dage. Man arbejder løbende med SEO og linkbuilding, da der skal være en naturligt forbedring- /tilvækst af links. Hvis der pludselig en dag dukker 10 links op uden videre begrundelse, så vil Google straffe hjemmesiden og se det som spam / forsøg på manipulation af søgeresultaterne.

Det er også nødvendigt at analysere på resultaterne af arbejdet, så man hele tiden kan holde sig foran konkurrenterne og udbedre det, der ikke virker godt nok. Kort og godt handler det om at gøre mere af det der virker for netop din virksomhed.

Tekniske udfordringer

Der er et hav af tekniske udfordringer i de moderne CMS, som man bruger i dag. En af de største er duplicate content, som næsten altid er til stede, når man ikke har fået lavet SEO. Det er vigtigt at man får styr på sit indhold, så Google kan forstå ens side korrekt = bedre placeringer i søgeresultaterne.

Er din hjemmeside responsiv? Loader alle siderne indenfor 1-2 sekunder?

Dette er også udfordringer, som man skal have styr på hvis man vil ligge i toppen. Disse udfordringer kræver meget viden om området, og er sjældent noget man bare ordner med et snuptag.

Hvis du vil læse mere om at få en hurtigere hjemmeside, så har jeg skrevet en artikel om hastighedsoptimering.

Overblik og semantisk struktur

Det er vigtigt at din hjemmeside har en SEO venlig struktur. Dette vil side at dine sider skal være kædet korrekt sammen med links. Der skal være en logisk struktur, så brugerne og søgemaskinerne kan finde rundt, forstår hjemmesidens opbygning og sidernes relevans i forhold til hinanden.

Det er også vigtigt at du har styr på, hvilke sider der skal rangere på forskellige søgeord, og at du har styr på URL’erne til de forskellige sider.

Det kan være svært at holde overblikket over alle dine interne links, hvis du har en stor hjemmeside. Her kan jeg hjælpe dig med at bevare overblikket, og sørge for at vi laver det rigtige arbejde – så din hjemmeside får bedre placeringer og dermed flere kunder.

Linkbuilding

Det kan være svært at lave linkbuilding. Hvor skal man lige skaffe et link fra, og er det overhovedet et godt link?

Du kan hyre mig til at lave linkbuilding for din virksomhed, så din hjemmeside bliver set positivt på af søgemaskinerne. Hverken linkbuilding eller on-page SEO kan stå alene. Det er behov for begge ting, for at opnå seriøse resultater. Derfor vil jeg helst hjælpe dig med begge dele på samme tid, så jeg kan angribe de vigtigste opgaver først og skabe størst resultater.

Optimeringsprocessen i SEO– Sådan gør jeg

Jeg starter altid søgemaskineoptimeringen med at skabe mig en forståelse af din virksomhed og det marked, du gerne vil have en større andel af.

Derefter laver jeg blandt andet en søgeordsanalyse, og tjekker op på hvad dine konkurrenter foretager sig af søgemaskineoptimering samt linkbuilding til deres hjemmesider.

På den måde, finder jeg ud af hvad der bedst kan betale sig at starte med. Man kan altid gøre mere, finde nye arbejdsopgaver og optimere yderligere. Derfor handler det om at prioritere og få de bedst mulige resultater, indenfor budgettets rammer.

Det er meget forskelligt hvilke områder jeg vil starte med at arbejde og optimere på, når din virksomhed skal have hjælp til SEO. Jeg starter simpelthen fra en ende af, og går i krig med de områder der halter mest og giver mest effekt.

Typisk vil der være nogle tekniske udfordringer på en hjemmeside, der står i vejen for at den får den placering i søgeresultaterne, som den “har krav på”. Det er et godt udgangspunkt at få rettet disse tekniske udfordringer, og få styr på den grundlæggende struktur på hjemmesiden.

Når der er styr på den tekniske søgemaskineoptimering samt strukturen på siden, ligger det store arbejde i at optimere specifikke sider til de søgeord du gerne vil findes på. Se også SEO-Pyramiden i toppen af siden.

Er din hjemmeside gammel og langsom?

I nogle tilfælde, kan det bedst betale sig at starte forfra og lave en splinterny og optimeret hjemmeside.

Hvis din hjemmeside er langsom, ikke er mobilvenlig og har den forkerte grundlæggende struktur, så bør du investere i en ny hjemmeside, hvor der er 100% styr på både SEO og design fra begyndelsen.

Man sparer meget tid ved at have styr på det hele fra starten, og derfor kan jeg lave et meget skarpt tilbud på en ny hjemmeside inkl. en SEO-aftale.

Bare udfyld tilbudsformularen, så vender jeg hurtigt tilbage.

Til top