Dette et indlæg skal hjælpe dig og din virksomhed med at lave den rigtige online markedsføring. Her gennemgås de mest populære markedsføringskanaler, og deres fordele og ulemper.

Jeg hedder Anders Søgaard, og har arbejdet med Online Marketing i et par år. Jeg arbejder til daglig i Youfront webbureau, hvor jeg arbejder med hele paletten fra programmering til design, idé udvikling og markedsføring.

Du har måske hørt nogle succeshistorier med bestemte markedsføringskanaler, og du vil måske afprøve dem på din virksomhed. Det er dog ikke sikkert at det der virker for en anden virksomhed virker for din. Meget mere om det herunder.

Af store og udbredte online markedsføringskanaler I Danmark har vi:

Disse kanaler kan inddeles i to kategorier. PPC og organisk. PPC betyder Pay-per-click, og organisk betyder at du ikke direkte betaler for at få trafikken. Det kan f.eks. være at du får 500 besøgende fordi du har lavet et godt Facebook opslag. Dette er organisk trafik.

PPC markedsføring

AdWords, AdSense, Facebook Ads, Instagram Ads og affiliate er alle PPC marketing. Ved PPC marketing betaler du direkte for din trafik, antal ved antal visninger, eller per click.

AdWords

AdWords er et af Googles produkter. De tilbyder at du kan betale for at lægge øverst i Google søgeresultater.

google-serp

Søgeresultaterne for Google med Adwords, Organiske og Shopping resultaterne vist.

Hvis du f.eks. søger efter “Nike sko”, så vil du se noget lignende dette resultat:

Her har de gjort plads til at de fire første resultater kan være betalte resultater, og hvis man søger efter fysiske produkter, så kan man også få vist produkter ude til højre i søgeresultatet.

Under de betalte AdWords resulater kommer de organisk resulater. De organiske resultater kan du komme længere op i ved at anvende søgemaskineoptimering (SEO) .

Ved at anvende AdWords har du mulighed for at hente store mængder af relevant trafik. Trafikken er yderst relevant i dét dine besøgende faktisk har søgt efter det produkt du sælger. Dette gør at konverteringer fra AdWords typisk vil være højere sammenlignet med kanaler hvor du blot viser dine annoncer til brugere ud fra demografiske data.

Dette gør at AdWords ville være perfekt til en virksomhed der sælger produkter der efterspørges, som Nike sko, søgemaskineoptimering, porcelæn af bestemte mærker osv.

Google Displaynetværk

Google Displaynetværk (GDN) er en del af AdWords. GDN er et stort netværk at publishers der integrere deres hjemmeside med AdSense. Dette giver dig muligheden for at vise dine annoncer på deres sider.

F.eks. har BBC gjort det muligt.  Da Googles videnskab om brugere og deres adfærd er enorm, kan du vælge at vise annoncer baseret på interesser, forrige søgninger, eller brugere der før har besøgt din side.

Google Display Netværk

Eksempel af bannerannoncer på Google Display Netværk

GDN er godt til virksomheder hvor deres produkter er en længere købsproces, og forbrugeren skal stimuleres flere gange før et køb sker. Da det er muligt at bruge billeder og video, så kan man lave meget iøjnefaldende produkter, og virkelig få vist sine USPer.

GDN er tilgængeligt på et stort antal af sider, derfor har du mulighed for at ramme nye og nuværende kundesegmenter der hvor de er.

Versus det normale AdWords i søgeresultaterne, vil du ikke ramme dine kunder imens de er i “shopping-mode”, men imens de er i gang med deres normale hverdag og surfer hjemmesider, læser nyheder osv.

Facebook Ads

Facebook er det mest brugte sociale medie i Danmark. Grundet volumen, og Facebook big data, har de gjort sig selv til en god anvendelig markedsføringskanal. Igennem deres tools kan du hurtigt se hvor mange personer der passer til dine kriterier, og markedsføre dig mod dem.

Facebook Ads/Facebook annoncering er bedst til salg målrettet forbrugere, da beslutningstagere i virksomheder ikke leder aktivt efter samarbejdspartnere på Facebook. – Dog kan det alligevel virke, hvis man f.eks. anvender remarketing på Facebook.

Idet du har mulighed for at anvende, video, billeder, og benytte viral markedsførings, er det genialt til produkter som folk gerne vil have. – F.eks. leasing af luksusbiler, eller modetøj. Facebook Ads er nok startups foretrukne markedsførings værktøj, og det er det selvfølgelig fordi det virker. Facebook har en bred demografi, og det er næsten muligt at føre en sund markedsføring der skaber grønne tal på bundlinjen ved udelukkende brug af det.

Alligevel er Facebook annoncering ikke egnet til alle produkter. High-end produkter vil være meget svære at sælge på Facebook, da det er meget svært at vække interesse for et produkt hvor købsprocesserne er lange.

Hvis du vil læse mere om annoncering på Facebook kan du læse mere om det her – på Facebook bureauet PL & Partners hjemmeside.

Instagram Ads

Efter Facebook opkøbte Instagram blev det muligt at anvende det som en markedsføringsplatform. Instagrams demografi er mest unge, som også tydeligt ses på billeder herunder:

instagram-statistics

Statistik over Instagrams brugere opdelt i aldersgrupper.

Her ses det at langt størstedelen af personer der anvender Instagram er unge imellem 12-29 år. Derfor er Instagram genialt til at ramme det unge segment hvor de er. Instagram er i modsætning til Facebook, en newsfeed uden forstyrrende elementer, så du kan være sikker på at du bliver eksponeret, da brugerne er nødt til at scrolle forbi dig, og tage stilling til dig. De bliver ikke forstyrret af en chat eller nogen form for sidebar.

På Instagram har du mulighed for at anvende billede eller video, præcis ligesom når en normal bruger lægger content op.

Affiliate

Affiliate er en måde at lade andre skabe kunder for dig. F.eks. er Momondo et affiliate. De skaffer kunder til flyselskaber, og tager en procentdel eller et fast beløb pr. kunde eller klik de skaffer. Affiliate kan lade sig gøre i de fleste brancher hvor der er efterspørgsel efter produktet.

Der kan dog være høje omkostninger pr. kunde, da det oftest er kunder du betaler for, og ikke kliks. – Dette betyder så også at det er en form for no-cure-no-pay løsning, der er sikker på at skaffe dig kunder, hvor du kun er usikker på antallet af kunder der kommer.

Affiliate er en god løsning til at skaffe kunder i en forretning hvor kunderne har en lang levetid (ikke aldersmæssigt, men kundemæssigt). Har du et produkt som en kunde kun køber en gang, ville du skulle betale et højt beløb ift. andre markedsføringskanaler, derfor skal du have et produkt der understøtter kunder med lang levetid.

Organisk

I den organiske kategori har vi søgemaskineoptimering og sociale medier.

Søgemaskineoptimering (SEO)

Søgemaskineoptimering (SEO) er et af det mest trendende online markedsføringsmetoder i nyere tid. SEO går ud på at få din side til at rangere bedre i søgemaskinernes resultater. I Danmark vil man primært gå efter at optimere imod Google, da de har det meste af markedet.

SEO er en lang investering da det kræver hårdt arbejde at få sin side til at ligge højt på Google. Derfor vil det aldrig være en god idé udelukkende at satse på SEO som en nystartet virksomhed – Der er lang vej for at opnå en stabil mængde trafik der kan skabe omsætning.

Når du først har de gode placeringer, så skal der ikke meget arbejde til at vedligeholde dem, derfor vil du ikke skulle bruge særlig mange penge på det. Dette gør at dine kunder kommer ind passivt eller “organisk”, og dermed er din Cost-per-customer blevet væsentligt lavere end ved fx PPC markedsføring.

SEO er optimalt til virksomheder der sælger produkter med høj efterspørgsel, og hvor virksomheden et stort budget der kan kæmpe med de andre spillere.

Sociale medier

Sociale medier er ting som Snapchat, Instagram, Facebook osv. I kan hente organisk trafik ved at have en side til din virksomhed som dine kunder kan følge. Ved at du følger dig kan du få gratis eksponering.

Jeg vil fremhæve Snapchat, da den virkelig kan skabe eksponering hvis gjort ordenligt. Hvis du får kunder til at følge din Snapchat er du næsten sikker på at du vil blive eksponeret ved hver og en. Det du skal gøre er at oprette Snapstories. Stort set alle Snapchat brugere læser dagligt alle Snapstories. Det er garanteret eksponering for din virksomhed.

Anvendelse af sociale medier som organisk trafik er genialt, da du allerede har fat i en gruppe som er interesseret i din virksomhed. Dette gør at din markedsføring vil have langt nemmere til at skabe salg.

Har du en virksomhed med høj customer engagement, så er anvendelse af sociale medier en stort set en gratis markedsføringskanal der skaber gode resultater.

Tak fordi du læste med – og tak til Anders for overblikket over de forskellige online markedsføringskanaler og virksomheder muligheder. Hvis du har spørgsmål til noget, så er du meget velkommen til at smide en kommentar herunder eller tage kontakt.

Online Marketing: Vælg den rigtige kanal
5 (100%) 2 votes