Den interne linkstruktur på din hjemmeside er vigtig. Meget vigtig!

Men hvordan skal man egentlig opbygge en hjemmeside, så den har den bedste struktur for både Google og brugeren? Det vil jeg give dig et indblik i herunder.

Den interne linkstruktur, er en af de vigtigste ting når man snakker SEO. Er du i tvivl om hvad SEO (søgemaskineoptimering) er, så læs: hvad er seo ?, hvor jeg giver en introduktion til hvordan man arbejde med seo.

Er du ikke helt sikker på, hvad jeg mener med ‘linkstruktur’? 
– Intern linkstruktur, er betegnelsen for hvordan du linker dit indhold på din hjemmeside sammen. Fx. ved brug af en menu eller ‘relaterede indlæg’. Alle links på din hjemmeside, er tilsammen din interne linkstruktur!

Hvorfor er linkstruktur vigtigt?

Intern linkstruktur har stor betydning for dine brugere, og kæmpe indflydelse på hvordan Google opfatter din hjemmeside.

  • Det er i høj grad med med links, du skal skabe overskuelighed for brugeren, og vise dine vigtigste sider frem.
  • Du skal henvise til andet relevant indhold på din hjemmeside, så man får den ønskede information, og ikke behøver at gå ind på konkurrenternes hjemmesider for at læse mere.
  • Du kan bruge interne links, til at fortælle Google hvilke af dine sider eller blogindlæg, der skal ranke højest i deres søgeresultater.
  • Du skal fordele link-værdi ud til dine undersider.
  • Brugeren må helst ikke klikke tilbage til søgeresultaterne, men skal blive på din side i noget tid – dette sender et positivt signal til Google.
  • Du går glip af gode og kostbare placeringer på Google, hvis du gør det forkert!

Hvordan bør en hjemmeside opbygges?

Hvis du ikke har styr på den grundlæggende opbygning og linkstruktur, kan du miste rigtig meget af dit potentiale. Ved blot af få styr på opbygningen, vil dine besøgende og din pengepung være taknemmelige.

Lad os starte med at slå fast, at links på din hjemmeside, er alting som fører dig et andet sted hen, når du klikker på det. Derfor er din øverste menu, din sidebar, dine links i teksten og dine links i footeren alle en del af din interne linkstruktur – tag et kig på billedet herunder hvor linksne er markeret.

Intern linkstruktur på SEO blog

Her kan du se hvordan min blog under kategorien ‘SEO’ er opbygget mht. til interne links, som skal guide brugeren samt Google videre til de mest relevante artikler.

Alt hvad der er indrammet herover, er links som skal guide brugeren videre på siden. Dette screenshot er lidt et specielt tilfælde. Den er nemlig fra en kategori-side, og derfor er sidens funktion udelukkende at få brugeren til at klikke ind på en artikel. I en artikel, vil man naturligvis have meget mere tekst, og meget færre links.

Når man sidder og skriver en artikel, vil der ikke som standard være noget links i den tekst man skriver. Her er det vigtigt, at man i teksten, laver et link til en anden side. Nu når min hovedforretning er at lave responsive og SEO-venlige hjemmesider, kan jeg meget passende linke fra denne artikel, så man kan læse mere om hvad jeg kan tilbyde af hjemmesider, og har mulighed for at få et godt tilbud på en ny hjemmeside.

Men hvad er den korrekte måde at lave de interne links på?

Kig på illustrationen af en god website-arkitektur herunder.

Illustration af linktruktur, der giver en god website-arkitektur

Sådan opbygger man en logisk og god linkstruktur, ved at linke til de vigtigste sider fra sine undersider, forside og artikler.

Jeg har prøvet at gøre illustrationen overskuelig – men man skal alligevel lige tage sig lidt tid til at kigge på den. Start med at kigge på de blå pile, der viser den traditionelle linkstruktur, som man anvender i menuer på hjemmesider.

Det er sådan en menu skal fungere – men det er bare ikke nok. Man bliver nødt til at guide brugeren direkte til de vigtige sider/artikler. Det er netop disse genveje, i form af direkte links til de vigtige sider, som er tegnet med grøn. De vigtige sider som man gerne vil vise brugeren, samt have til at rangere højere i søgeresultaterne er markeret med rød.

Guldkorn om opbygning af en hjemmeside

Hvordan fortæller man både brugeren OG Google hvilke sider er vigtige?

  1. Du placerer siden tæt på din website-rod (forsiden). De aller vigtigste sider må ikke være undersider.
  2. Du laver genveje til dem, ved at linke fra andre RELEVANTE sider. Dette kan du gøre fra forsiden, undersider og fra artikler.
  3. Du skaffer eksterne links direkte til dine vigtige sider – Fx fra andre blogs, Amino eller …1000 andre steder!

Husk: Alting skal gøres med måde. Du må under ingen omstændigheder linke alle dine undersider på din hjemmeside, til én af dine services – det er spam, og Google straffer dig hårdt. Det kan være en god idé at læse Google retningslinjer til webmastere, hvor de fortæller om hvad der er godt og mindre godt at gøre med sin hjemmeside og dens opbygning.
Du skal linke fra artikler eller undersider, der har nogenlunde samme emne som den side du linker til. Vigtigst; så skal linket være relevant og hjælpsomt for brugeren. Nu hvor denne side handler om opbygning er hjemmesider, så kunne du potentielt være interesseret i at få mig til at lave en billig ny hjemmeside, der er SEO optimeret og responsiv fra start.

Husk at bruge en tekst, der nogenlunde fortæller hvad du linker til! Læs mere om responsivt webdesign her, er langt bedre end: Responsivt webdesign er en selvfølge i 2016 – Læs mere her. Læs mere her fortæller intet om hvad den handler om. Dog er det i orden at bruge en gang i mellem, da det er vigtigt at variere sin anker-tekst (link-tekst).

Bonus info: Et link er ikke bare et link. Hvis du linker fra forsiden til en vigtig side med skriftstørrelse 40, så “tæller” det mere, end det andet link med størrelse 20. Derfor: Prioriter dit indhold, og gør det vigtigste mest synligt. Det vil både Google, dine brugere og dig selv takke dig for.

Hvad kan og skal du selv gøre?

Hvis du selv ejer en hjemmeside og du ikke er 100% sikker på hvordan du bedst laver SEO – så er der 2 ting jeg synes du skal gøre:

  1. Skriv en gang i mellem en artikel som vil være til gavn for dine kunder/potentielle kunder. I disse artikler, laver du et link til en af dine vigtige OG relevante sider. Tænk på hvad der kunne hjælpe dine kunder, og hvornår i løbet af artiklen de kunne være interesseret i at se hvad du tilbyder. Husk at du ikke må linke til samme vigtige side, fra alle dine artikler. Det er fint at lave nogle artikler, hvor der ikke er links i – eller en hvor der er mere end 1 relevant link.
  2. Kontakt mig her, og skriv at du har læst denne artikel om hvordan man opbygger en hjemmeside korrekt – så vil jeg gratis lave en analyse af din hjemmesides linkstruktur/opbygning. På den måde, ved du hvad du kan arbejde med fremover, og hvordan du skaffer flere nye kunder gennem din hjemmeside.

Hvis du gerne selv vil sidde og nørde med SEO og vil læse mere, så kan jeg anbefale denne artikel om struktur på sin hjemmeside, som er skrevet af SEO ekspert Henrik Bondtofte.

Har du brug for hjælp til SEO på strategisk eller operationelt niveau, så tøv ikke med at skrive en mail.

Intern linkstruktur og opbygning af hjemmesider
4.3 (85%) 4 vote[s]