Hvad er seo?

Hvad er SEO

SEO handler grundlæggende om at få en hjemmeside til at rangere øverst i de organiske søgeresultater – altså i de resultater, der ikke koster penge hver gang der klikkes på dem.

Dette gøres typisk ved at optimere både kode og indhold til at matche søgemaskinernes kriterier for rangering. Derudover bruges for eksempel links fra andre hjemmesider samt trafik fra sociale medier, til at løfte placeringerne.

Hvad betyder SEO?

SEO er en engelsk forkortelse for Search Engine Optimization. Når vi oversætter det til dansk, bliver det til Søgemaskineoptimering.

Bonus info: Ordet SEO kom til verden første gang allerede tilbage i 1995 og blev ”opfundet” af Bob Heyman og Leland Harden.

Hvorfor er SEO vigtigt?

Hvis du gerne vil have trafik til din hjemmeside gennem søgemaskiner, såsom Google og Bing, kan du enten betale for annoncepladser i toppen af søgeresultaterne, eller lave SEO.

Med annoncer såsom Google Ads, får du den gode placering på side 1 med det samme, men du betaler pr. klik – også næste år.

Med SEO vil øgede placeringer med tiden give gratis klik til din side. Det bliver dog først rigtig sjovt på side 1, da langt de fleste klikker der.

Husk SEO ikke sker på en dag, det er en langsigtet investering!

om seo

SEO – En kontinuerlig proces

Mange prøver fejlagtigt at sælge SEO, som om det er en ting man lige får ordnet, hvorefter man ligger i de øverste resultater på Google i flere år. Det er meget forkert at tro, at du kun skal tænke over SEO én gang, eller en gang hvert andet år.

SEO handler både om at have styr på hvordan søgemaskinerne ser dit indhold, og om at forstå hvad brugerne vælger at søge efter på nettet.

Brugernes søgeforespørgsler skifter løbende, ligesom søgemaskinernes algoritmer forandres dagligt (i større eller mindre grad).

Dine optimeringer vil derfor skulle tage hensyn til forandringer løbende, så du kan vedholde dine gode placeringer.

SEO er grundlæggende 3 ting

On-page SEO

At tilpasse sin hjemmeside, så indholdet på siden er brugbart og værdiskabende for brugeren, samtidig med at Google og andre søgemaskiner kan forstå hvad hjemmesiden helt præcist handler om.

Du kan hoppe til afsnittet om on-page SEO her.

Off-page SEO

Man skal styre sin omtale rundt om på nettet. Bl.a. ved at få gode anmeldelser, omtale på sociale medier og indgående links.

Man skal altså have andre hjemmesider til at linke til sin egen hjemmeside (kaldes linkbuilding – mere om det senere), skabe en god debat, have tilfredse kunder og generelt skabe omtale omkring sit brand på nettet.

Teknisk SEO

Korrekt indeksering i søgemaskinerne, duplicate content samt hastighed og særligt mobilvenlig opbygning, er nogle af de vigtigste faktorer i teknisk SEO.

Du kan læse meget mere om de enkelte dele af SEO eller få overblik i den samlede SEO-guide.

Jeg kan også hjælpe dig med at lave samt forstå hvad SEO er, hvordan du skal forholde dig til det og med at blive synlig i søgeresultaterne. Få et helt uforpligtende tilbud på SEO til din virksomhed.

Herunder kan du få et overblik, hvor jeg kort kommer forbi Teknisk- og Off-Page SEO. Jeg giver dig herudover også 5 basale råd til din On-Page optimering.

tekniske udfordringer

Tekniske udfordringer

En forudsætning for at din hjemmeside kan blive vist på Google er, at der er styr på de tekniske udfordringer.

Når det kommer til de tekniske dele af seo, vil der være punkter, som gælder for alle typer hjemmesider og nogle, der kun gælder for visse.

Eksempel på hvad der gælder for visse sider

Er din hjemmeside fx på flere sprog skal du tænke på at bruge ”hreflang” til at definere sproget på siden, for at undgå duplicate content og derved sikre at brugeren, i et givent land, ser den rigtige side i søgeresultaterne.

Overordnet for alle hjemmesider

Det skal være nemt for søgerobotterne at finde og forstå dit indhold. Typiske problemer vil være:

  • Indeksering: Det er selvfølgelig vigtigt at din side kan findes. Prøv selv at tjekke hvad der er indekseret ved at søge på site:www.dinside.dk
  • HTTPS: Er et rankingsignal for Google og brugere vil i nogle tilfælde fravælge din side, hvis du ikke har et SSL-Certificat.
  • Duplicate content: Kan dit indhold findes 2 steder, kan det være forvirrende for søgemaskinerne. For eksempel kan fejlen være at din side både findes med http og https: Tjek selv ved at søge på site:www.dinside.dk -inurl:https

WordPress, den mest brugte platform til at opsætte hjemmesider på, har gennem tiden haft sine udfordringer med SEO. WordPress er dog stadig et rigtig godt valg, da det er et system med mange nemt tilgængelige plugins, der kan hjælpe den tekniske del af SEO på vej.

Hvis du gerne vil vide mere om de vigtige tekniske dele af SEO, kan du se et teknisk overblik lige her i SEO-Guiden.

Hastigheden på din hjemmeside er også en meget vigtig ranking factor! Hvis du har en hurtig hastighedsoptimeret hjemmeside, så vil den også blive placeret væsentlig bedre i søgeresultaterne, og give en bedre oplevelse for dine kunder og potentielle kunder!

Men det er ikke kun ved at løse de tekniske udfordringer, og sørge for at siden er bygget logisk op, at man rykker højt op i søgeresultaterne.

Det er ved at optimere indholdet på ens hjemmeside, og ved at opbygge nogle relevante og troværdige links. MEN, uden at løse det tekniske, får man mere end svært ved at opnå resultater.

On-page SEO

Hvad er On-page SEO?

On-page SEO dækker over det optimeringsarbejde man skal lave på sin egen hjemmeside. Der er rigtig mange ting, men kan ændre i og forbedre på.

Man skal helst holde øje med hvad ændringerne gør ved ens placeringer i Google, og justere igen og igen, for at nå toppen. I dette indlæg vil jeg ikke prøve at forklare det hele, men du kan få et par tips til on-page her:

5 basale SEO råd til dig, når du skriver tekst til din egen hjemmeside

  1. Vær afklaret med, hvad den side eller det indlæg du laver, skal handle om.
    Det er nemlig vigtigt at personen der finder siden og klikker på den, finder det han leder efter. Hvis ikke, så bliver din side lukket igen i løbet af 5-10 sekunder – og det opfatter Google som et dårligt tegn.
  2. Brug dit søgeord eller søgesætning i din overskrift og URL.
    Hvis du fx vil vises, når der bliver søgt på ‘Hvad er SEO?’ – ja, så skal du sørge for at det står i din øverste overskrift.
    Hvis du laver et blogindlæg, ligesom indlægget du læser lige nu – så skal du også tilpasse URL’en, så den afspejler hvad indlægget handler om.
  3. Skriv jævnligt dit søgeord i brødteksten, der hvor det passer ind.
    Sørg for ikke at bruge den samme vending 5 gange i træk, men placer ordet i forskellige sammenhænge. Det har absolut ingen positiv effekt at skrive vendingen i hver anden sætning.
  4. Lav interne links mellem dine sider og artikler.
    Du kan læse ‘Brug interne links korrekt‘ for at lære mere om hvordan du gør. På denne måde, giver jeg Google et hint om, at mit andet indlæg handler om interne links.
  5. Skriv hvad dine billeder handler om.
    Når man uploader et billede, har man mulighed for at tilføje en alternativ tekst (kendt som et ‘alt-tag’), som vises hvis billedet ikke bliver vist korrekt. Men det er også denne korte tekst, som Google bruger til at finde ud af hvad billedet handler om!

Vil du gerne lære mere? Her kan du læse mere om on-page SEO, hvor du også kan få hjælp til andre områder af dine optimeringer.

Linkbuilding

Hvad er linkbuilding?

Nok om hvad du kan lave på din egen hjemmeside… Hvad kan du lave på andres hjemmesider – altså Off-Page? Det er nemlig hvad linkbuilding handler om.
Og svaret er selvfølgelig, at du ikke kan lave noget på andres hjemmesider.

Derfor skal man tænke kreativt når man laver linkbuilding, for at få andre til at linke til en.

Der findes både gode og dårlige links!

Lad os starte med de dårlige. Du ønsker ikke at få hvilken som helst hjemmeside til at linke til dig.

Hvis din hjemmeside handler om SEO, så trækker det direkte ned at få moster Olga til at linke fra hendes hjemmeside om kager. Du er heller ikke interesseret i at få et link fra en forældet hjemmeside, eller fra en side ingen besøger.

Gode og relevante links

Det kan være en smule svært at vide om et link er godt.
Så længe en side er troværdig og brugervenlig, og på en eller anden måde handler om det samme som din – så er det et godt link, som du gerne vil have.

Det perfekte link, er linket fra en opdateret hjemmeside med mange besøgende, hvor sidens indhold er relateret til det din side handler om.

Det kunne være fra en relevant blog, fra en lokal avis på nettet, fra et relevant forum eller en hjemmeside med samme emne som din.

Hvis du skaffer bare 3 ‘perfekte’ links, og har styr på din egen side – så vil du i mange brancher komme til at ligge i top 3. Læs mere om linkbuilding her.

Link tip #1
Her får du et hurtigt tip, der kan komme til at tjene dig rigtig godt! Hvis din virksomhed bliver omtalt i medierne – så skynd dig at ringe eller skrive, og spørge om redaktionen ville være flinke at linke til din hjemmeside i artiklen. Lykkedes dette dig et par gange, kommer du hurtigt foran dine konkurrenter.

Link tip #2
Du kan få nogle rigtig gode links, uden ret meget arbejde. Følg fx vejledningen inde på minecookies.org og tilmeld dig denne ordning. Du kan også deltage i debatter på relevante forums, fx Amino.dk eller andre brance-specifikke forums.

Har du en lille virksomhed hvor du måske har brug for SEO hjælp?
Kontakt mig og hør hvordan jeg kan hjælpe.

Hvis du arbejder i en meget konkurrencepræget branche og har en stor webshop, så er linkbuilding enormt vigtigt for ikke at sakke bagud.

Alle større virksomheder bruger i dag rigtig mange penge for at forsøge at dominere søgeresultaterne. Det kan dog godt lade sig gøre at konkurrere med de store spillere, hvis man gør det ordentligt.

Jeg har gode erfaringer med at værre den mindre spiller, og har flere gange formået at placere mine hjemmesider bedre end store konkurrenter. Grib fat i mig – så tager vi en snak.

Tilbud på SEO

Det er svært at nå top 3 – men det kan betale sig!

At opnå en af de øverste placeringer på Google kan tage mange år og være næsten umuligt. Andre gange kan det gøres på en enkelt dag – hvorfor?

Det kommer fuldstændigt an på, hvor meget konkurrence, der er på de ord eller sætninger, som du gerne vil findes på. Ord med meget konkurrence, er ord som rent faktisk bliver søgt på.

Det er jo ligegyldigt om man ligger nr. 1, når der bliver søgt på ‘Hvad er SEO og hvorfor er det vigtigt for min virksomhed?’, hvis der kun er 1 person om måneden, der søger på denne sætning.

Men hvis man derimod ligger nr. 1 på ‘Hvad er SEO‘, hvor der er mange hundrede søgninger hver måned – så får man rigtig mange besøgende.

Ejer du en virksomhed, der hovedsageligt har lokale kunder? Så bliver det lige pludselig meget lettere, da du nu kan målrette en placering i det SEO arbejde.

Selvom man ikke er synlig på ‘SEO‘, så kan man ligge nr. 1 på ‘SEO Herning’ og ‘SEO-bureau Herning’. Dette område indenfor SEO hedder lokal SEO, hvis du vil læse mere om det.

Det er enormt relevant for mange virksomheder: Køreskoler, fysiske butikker, tandlæger, advokater, konsulentvirksomheder – ja, de fleste.

Har du en lokal virksomhed?

Så lad mig hjælpe dig med din online markedsføring.