Lige her, på bare 10 minutter får du den viden du skal bruge, for selv at kunne skrive en nyhed eller blogindlæg på din WordPress hjemmeside.

Alt du behøver er adgang til dit kontrolpanel på din hjemmeside og en side, som nyhederne bliver lagt ind på. Du skal altså have en side, der hedder noget lignende ’Nyheder’ eller ’Blog’.

Til en start, får du nogle guldkorn om WordPress, som er nødvendige at vide når man vil lave noget på sin hjemmeside, der er bygget op i WordPress.

Der findes flere former for Indlæg

Indlæg i WordPress menuenHvis du kigger på billedet til venstre, kan du se at der øverst står ’Indlæg’, og til venstre for skriften en knappenål. Denne knappenål markerer at der er tale om et indlæg – men der er ofte flere forskellige slags indlæg. På billedet, kan du fx også se 2 andre former for indlæg.
Ved at bruge ’Portfolio’, tilføjer jeg fx mine referencer. Ligeledes, tilføjer jeg besvarelser på forskellige spørgsmål jeg ofte bliver stillet under FAQ og jeg tilføjer selvfølgelig disse blogindlæg, under det punkt der hedder indlæg.

Det gode er, at alle indlægstyper bliver tilføjet på samme måde! Hvis du lærer at skrive nyheder, kan du også skrive FAQs, eller tilføje dine referencer med et snuptag. Det er fuldstændig samme måde du skriver oplysningerne ind på, men de bliver bare vist på forskellige måder.

Definitionen på et Indlæg i WordPress

Det kan være rigtig godt at forstå hvad en Indlæg rent faktisk er.

Et indlæg i WordPress skal forstås således: ”En side, der er sorteret efter DATO og opdelt i KATEGORI”.

Det der gør din ’Kontakt’ side til en side, er at den IKKE er sorteret efter dato og at den heller ikke tilhører en bestemt kategori.
Det er altså ikke en side, bare fordi den bliver vist i menuen. Man kan også vise forskellige kategorier eller indlæg i menuen, men det gør man af gode grunde ikke så tit.

Derfor er hver af dine referencer også indlæg, da du kan sortere dem i kategorier, og da de nyeste bliver vist først.

Det kan indlæg bruges til

Inden jeg helt konkret viser hvordan man skriver et indlæg, vil jeg give nogle eksempler på hvad man kan bruge indlæg til.

Hvornår er det en god idé at bruge indlæg?

Hvis du skal skrive en bestemt type indhold til din hjemmeside, som skal laves efter samme skabelon, men med forskelligt indhold hver gang – så skal du bruge indlæg.

Det er nemmere at forstå hvornår der skal bruges indlæg, med nogle eksempler:

  • Til at skrive nyheder og til at skrive blogindlæg
  • Til at tilføje sine referencer eller til at tilføje en FAQ(ofte stillede spørgsmål).
  • Til at oprette produkter. Fx hvis du leaser biler ud, kan man oprette forskellige biler som indlæg.

Hvordan skriver jeg så et blogindlæg?

For at skrive et almindeligt indlæg, holder du bare musen over ’Indlæg’ ude til venstre i menuen, og trykker derefter på ’Tilføj nyt’.

Nu kommer du ind på siden, hvor du skriver selve indlægget.

Der er grundlæggende 4 ting, som du har mulighed for at tilføje til et bestemt indlæg: Overskrift, selve indholdet, forskellige kategorier og et billede der skal repræsentere indlægget.

Det er kun overskriften og selve indholdet der er nødvendigt tilføje, men billedet og sortering i kategorier er to vigtige ting, der ofte kan klares på få minutter.

Overskriften på dit indlæg

Øverst på siden, skal du tilføje en overskrift til indlægget. Den skal selvfølgelig fortælle hvad indlægget handler om, og må meget gerne fange læserens opmærksomhed og give lyst til at læse indlægget.

Indlæggets indhold

texteditor i WordPress CMS

Lige under overskriften, skriver du den tekst og evt. tilføjer de billeder som indlægget skal indeholde. Herunder kan du se hvordan det ser ud. En ting du skal være opmærksom på, er at ’Visuel’ er slået til oppe i højre hjørne. Så slipper du for at se på en masse ”computer-kode”.

Du kan betragte dette felt som et forsimplet Word dokument. Du kan på samme måde som i Word, rykke rundt på det du skriver og tilføje forskellige ting.
Jeg vil ikke gennemgå alle mulighederne, da man nemmest lærer dem at kende, ved at prøve det af. WordPress er opbygget meget logisk, så man kommer langt med at prøve sig frem.

3 gode råd, når du skriver indholdet

  1. Inddel indholdet med nogle underoverskrifter, så det bliver overskueligt og præsenteret i små bidder. Sørg for at overskrifter fortæller hvad man kan forvente at læse.
  2. Gør brug af punktform, og lav indholdet så kort som muligt – så er der større chance for at læseren følger med til enden.
  3. Glem ikke hvorfor du skriver indlægget. Hvis du skriver en nyhed – så sørg for at nyheden er interessant, kort og præcis.

Hvis du fortæller noget der er værdifuldt for dine kunder, så husk at tænke på SEO. Du skal jævnligt bruge de ord, som dine potentielle kunder kunne finde på at søge på. Men husk stadigvæk at skrive til læseren – ikke kun til Google!
Hvis du ikke ved hvad jeg mener med SEO, så vil jeg anbefale dig at læse mit indlæg; ”Hvad er SEO? ”. Her giver jeg en introduktion til SEO, hvad det er og hvorfor det er vigtigt – som er uhyre vigtigt for de fleste virksomheder.

Opdeling i kategorier

Kategorier i WordPressUde til højre finder du nogle forskellige bokse. De er meget selvforklarende, men jeg vil alligevel fortælle lidt om at inddele dine indlæg i kategorier.

Jeg vil anbefale, at du altid tilføjer en passende kategori til dit indlæg. Du kan oprette nye kategorier, ved at klikke på ’Tilføj ny kategori’ og skrive hvad den skal hedde: Fx ’Basal viden’, ’Wordpress’ eller ’SEO’ – alt efter hvad der er relevant for din hjemmeside. Du vil have mulighed for at vælge, om den kategori du er ved at oprette, skal være en underkategori. Ofte skal den ikke være en underkategori, og du skal derfor bare vælge ’Forældrekategori’.

Lige under kategorier, kan du tilføje Tags. Forskellen på tags og kategorier, er at man kan lave underkategorier, men ikke ’under-tags’. Det er ikke nogen dårlig idé at bruge tags, men heller ikke noget der gør en stor forskel.

Fremhævet billede

Fremhævet billede i WordPressDu kan også tilføje et ’Fremhævet billede’. Du skal som udgangspunkt kun tilføje ét billede. Billedet du tilføjer her, vises ved siden af overskriften på indlægget, inden du klikker dig ind for at læse hele indlægget.
Dette billede skal ligesom overskriften fortælle en smule om hvad indlægget handler om, samtidig med at billedet skal fange læserens opmærksomhed.

Du skal have et billede du vil bruge til at ligge på computeren. Når du har et billede, trykker du bare på ’Vælg udvalgt billede’, og uploader billedet, hvorefter du kan vælge det til at være et ’Fremhævet billede’.

Det var alt – nu skal du HUSKE AT GEMME

Udgiv blogindlæg i WordPressHvis du ruller helt op på siden, så kan du i øverste højre hjørne, se hvad du har af muligheder for at udgive indlægget og ’gemme det’. Du kan vælge at gemme det du har lavet, så du kan skrive videre senere ved at trykke på ’Gem kladde’.

Du kan også få vist hvordan det du har lavet ser ud, ved at trykke på ’Forhåndsvis’. Her kan du med fordel højreklikke og tryk ’Åbn i ny fane’.

Eller kan slette indlægget eller udgive det – så andre kan se det på din hjemmeside. Hvis du vil, kan du vælge et bestemt tidpunkt, som indlægget skal udgives. Dette kan være nyttigt, hvis du forbereder i konkurrence eller en kampagne i god tid.

Tak fordi du læste med, jeg håber at du har fået et overblik over hvordan du kan skrive indlæg på din hjemmeside. Hvis jeg har glemt at fortælle om noget, eller hvis du har brug for hjælp til noget, så skriv endelig en kommentar eller en privatbesked til mig – så hjælper jeg dig gerne.

Husk at du kan finde rigtig meget information på denne blog. Målet med bloggen er nemlig at hjælpe små virksomheder med online markedsføring – som i dag er helt vildt vigtigt, og stadig bliver vigtigere.

Hvis du gerne vil lære mere om hvordan du styrer en WordPress hjemmesiden og bygger din egen blog, så vil jeg anbefale dig at tage et kig på Jonathan Lindahls hjemmeside: Lavegenblog.dk